نکات آیلتس | نکات و تکنیک های پارت دوم اسپیکینگ آیلتس

نکات آیلتس | نکات و تکنیک های پارت دوم اسپیکینگ آیلتس

راهنمای تکنیک‌های پارت 2 اسپیکینگ آیلتس

قسمت دوم بخش اسپیکینگ چیست؟ در این بخش، اساتید آکادمی دید تکنیک‌های پارت 2 اسپیکینگ آیلتس را برای شما عزیزان آماده کرده‌اند :

• در قسمت دوم بخش اسپیکینگ آیلتس، شما صحبتی طولانی خواهید داشت.
• صحبت‌های شما باید بین یک الی دو دقیقه باشد.
• این فرصتی برای شما است تا به ممتحن توانایی خودرا در صحبت مداوم نشان دهید.
• برخی این قسمت را “فرصت طولانی” می‌نامند چون فقط شما هستید که صحبت می‌کنید.
• 2 دقیقه زمانی طولانی بنظر نمی‌رسد، اما اگر قبلاً این کار را انجام نداده باشید، ابدی به‌نظر خواهد رسید!

بنابراین خود را آماده کرده و به خواندن این مقاله ادامه دهید… 

نکات و تکنیک های اسپیکینگ آیلتس

 

قسمت دوم اسپیکنیگ آیلتس چگونه است؟

در این قسمت ممتحن از شما می‌خواهد به مدت یک الی دو دقیقه دربارۀ موضوعی صحبت کنید.

1. ممتحن به شما کارتی می‌دهد که روی آن توصیف مختصری از موضوع ارائه‌شده همراه با چند ایده مرتبط با آن وجود دارد. موضوع مرتبط با تجربۀ شخصی شما، مانند مدرس مورد علاقه‌تان یا مکان زیبایی در کشورتان است. 
2. ممتحن به شما یک دقیقه زمان می‌دهد تا خود را برای صحبت‌کردن آماده کنید. به شما یک برگه برای نوشتن ایده‌ها و نظراتتان میدهند و شما می‌توانید لیستی از ایده و کلمات کلیدی خود را یادداشت کرده و طرحی ذهنی برای خود داشته باشید.
3. پس از یک دقیقه ممتحن از شما می‌خواهد که شروع به صحبت‌کردن کنید.
4. شما شروع به صحبت‌کردن می‌کنید. باید بدون وقفه و دخالت ممتحن به مدت یک الی دو دقیقه صحبت کنید. ممتحن فقط گوش کرده و هیچ حرفی نمی‌زند اما ممکن است برای تشویق شما برای ادامۀ صحبتهای‌تان سری تکان دهد. 
5. صحبت‌های شما باید در دو دقیقه یا کمتر‌ تمام شود. هم‌زمان با پایان رسیدن صحبت‌هایتان ممتحن حرف‌های شما را با پرسیدن یک یا دو سوال اضافی قطع می‌کند. شما باید فقط چند ثانیه صرف پاسخ‌دادن به این سوالات بکنید.
6. سپس مستقیماً وارد قسمت سوم بخش اسپیکینگ آیلتس می‌شوید.


توصیه‌هایی درخصوص قسمت دوم بخش اسپیکینگ آیلتس

اکنون که با اطلاعات پایه درخصوص قسمت دوم این بخش آشنا شدید وقت آن رسیده است که توصیه‌های مربوطه را نیز بدانید.


1. پیش از صحبت‌کردن یادداشت‌برداری کنید:
ممتحن به شما یک دقیقه فرصت برای آماده‌شدن می‌دهد. شما باید یادداشت‌هایی برای خودتان بنویسید. فهرستی از کلماتی که مرتبط با صحبت‌هایتان است در آن یک دقیقه برای خود بنویسید و طرح ذهنی صحبت‌هایتان را روی صفحه پیاده کنید. اگر قصد دارید هنگام صحبت‌کردن به ایده‌هایتان فکر بکنید نمی‌توانید بر زبانتان تمرکز کنید.
بنابراین دچار اشتباهات گرامری بی‌شماری خواهید شد. همچنین داشتن ترس هنگام صحبت‌کردن و فراموش‌کردن صحبت‌ها امری رایج است؛ بنابراین با داشتن یادداشت پیش از شروع به صحبت‌کردن، ترس کمتری خواهید داشت و به مشکل جدی بر نخواهید خورد.
با یادداشت برداری کار را برای خود راحت کنید.


2. شروع مناسبی را از پیش حفظ کنید:
اکثر اوقات شروع صحبت‌کردن کمی مشکل است؛ بنابراین برای شروع عبارت مناسبی را در ذهن داشته باشید.

برای مثال:

■ “I’d like to talk about…”
■ “Well, there are many…….. I could talk about, but I suppose the………… I’ve experienced/had/is/was…….” تکنیک های پارت 2 اسپیکینگ آیلتس

مثال دوم می‌تواند به کسب نمرۀ بهتر به شما کمک کند چون زبان آن پیشرفته‌تر است. اما اگر مثال دوم برای یادآوری سخت باشد و ممکن است آن را فراموش کنید، استفاده از مثال اول معقولانه‌تر است.

برای مثال اگر موضوع “توصیف مدرس موردعلاقۀ شما” باشد می‌توانید اینگونه شروع کنید:

 I’d like to talk about my favorite teacher.” تکنیک های پارت 2 اسپیکینگ آیلتس
■ Well, there are many good teachers who I talk about, but I suppose the favorite teacher I’ve had was….”

اگر موضوع پیشِروی شما “توصیف مکان دیدنی زیبا در کشورتان” باشد می‌توانید اینگونه شروع کنید:

■ I’d like to talk about a beautiful place in my country.”
■ Well, there are many beautiful places which I talk about, but I suppose the most beautiful place I’ve been to is…..” تکنیک های پارت 2 اسپیکینگ آیلتس

تکنیک های آیلتس

شروع خوب تاثیر مثبتی بر ممتحن می‌گذارد اما توصیه بعدی تاثیرگذارتر است!

 

3. موضوع را به زبان خود خلاصه کنید:
زمانی که به موضوع اشاره می‌کنید، همان کلمات روی کارت را استفاده نکنید. در عوض از کلمات خودتان استفاده کنید. این کار جمع‌بندی نام دارد.
بنابراین، اگر موضوع  ” توصیف مکان‌های دیدنی زیبا در کشورتان” (describe a beautiful place to visit in your country) باشد از عبارت زیر استفاده نکنید: 

“I’m going to describe a beautiful place to visit in Iran.”

در عوض می‌توانید از چنین عباراتی استفاده کنید برای مثال:

I’m going to talk about a stunning destination, which people can travel to in the north of Iran.”

نکات مهم آزمون آیلتس

اینگونه جمع‌بندی به شما کمک می‌کند که توانایی گرامری و واژگان خود را به ممتحن نشان دهید. در مثال بالا من کلمۀ “place” را به “destination” و صفت “beautiful” را به ” stunning” تغییر داده‌ام. همچنین از عبارت ” which people can travel to” استفاده کرده‌ام. همچنین اطلاعاتی مثل ” the north of Iran” را از خودم به آن اضافه کردم. به‌خاطر داشته باشید که گرامر و واژگان، 50 درصد نمرۀ شما را شامل می‌شوند. بنابراین استفاده از گستره وسیعی از واژگان و گرامر بسیار مهم است.

 

4. به صحبت‌کردن ادامه دهید:
سعی کنید به صحبت‌کردن ادامه دهید. نگران زمان نباشید. ممتحن خود پس از دو دقیقه صحبتتان را قطع می کند.

 

5. با ممتحن ارتباط چشمی داشته باشید:
سعی کنید چشم‌ خود را از روی کارت بردارید، سرتان را بالا بگیرید و به ممتحن‌ نگاه کنید. اما به او زل نزنید.

 

6. سریع دربارۀ چیزی که می‌خواهید بگویید تصمیم بگیرید (اگر لازم باشد دروغ بگویید!)
گاهی اوقات تصمیم‌گرفتن دربارۀ چیزی که می‌خواهید بگویید مشکل است. بیایید در نظر بگیریم که موضوع درباره مدرس یا استاد موردعلاقۀ شماست. به‌خاطر داشته باشید که تنها یک دقیقه فرصت آماده‌شدن دارید.

روش غلط:

یک دقیقه را صرف فکرکردن دربارۀ اینکه مدرس مورد‌علاقه‌تان واقعاً چه کسی است یا چه کسی بوده.

روش صحیح:

یک مدرس خوب را سریع انتخاب کنید‌. هر مدرسی که برای شما خوب بوده. سپس کلماتی برای توصیف او یادداشت کنید‌.
 

صادق‌بودن معیار ارزیابی در آزمون آیلتس نیست. ممتحن فقط به زبان، تلفظ، انسجام و روان‌بودن صحبت شما توجه می‌کند.
درواقع می‌توانید دروغ هم بگویید. می‌توانید یک مدرس ذهنی با خصوصیات خوب مسجم کنید و دربارۀ  او حرف بزنید. هر چند بهتر است از تجربیات واقعی خود صحبت کنید چرا که صحبت‌کردن دربارۀ  آن‌ها راحت‌تر است. 
نکتۀ کلیدی این است که در همان ثانیه های اول تصمیم بگیرید که دربارۀ چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید و سریع آن‌ها را یادداشت کنید.

 

7. برای اطمینان سوال کنید:
اگر متوجه کلمه‌ای روی کارت نمی‌شوید می‌توانید از ممتحن بخواهید آن را برایتان توضیح دهد. اما هرگز نگویید که “آن‌را متوجه نمی‌شوم”. در عوض از عبارات مناسب‌تری استفاده کنید.

برای مثال می‌توانید بگویید که:

• “by..…., do you mean…..?”
• “If I understand correctly, it means that……”
•”So, in other words, I should…..”
• “So, is it ok if I talk about…..?”

اگر با زبان مناسبی از ممتحن توضیحات بخواهید تاثیر مثبتی بر او نیز می‌گذارید.

پست های مرتبط