چگونگی آماده‌شدن برای آزمون بخش درک مطلب آیلتس (IELTS)

 چگونگی آماده‌شدن برای آزمون بخش درک مطلب آیلتس (IELTS)

آزمون بخش درک مطلب آیلتس 60 دقیقه طول می‌کشد. چهل سوال بر اساس سه متن که در مجموع دارای 2000 تا 2500 کلمه هستند، وجود دارد. هر دو آزمون بخش درک مطلب آکادمیک (academic) و جنرال (general) قالب مشابهی دارند. همه پاسخ‌ها باید در طول امتحان 60 دقیقه‌ای در پاسخنامه وارد شوند. هیچ زمان اضافهای برای انتقال پاسخ‌ها داده نخواهد شد. برای اطلاعات تکمیلی از تفاوت بین آیلتس جنرال و آکادمیک، کلیک کرده و این مقاله را بخوانید.

 چگونگی آماده شدن برای آزمون بخش درک مطلب آیلتس

نمونه‌ای از ریدینگ آیلتس

 

متن‌های آکادمیک بخش درک مطلب آیلتس از مجله‌ها، نشریات، کتاب‌ها و روزنامه‌ها هستند. متون برای مخاطب غیرمتخصص نوشته شده‌اند. حداقل یکی از متون دارای استدلال منطقی مفصل است. ممکن است متون دارای محتوای غیرزبانی مثل اشکال هندسی، نمودارها یا تصاویر باشند. اگر متون دارای عبارات تخصصی باشند یک لغت‌نامه ساده وجود خواهد داشت.
کدام مهارتها در آزمون آکادمیک بخش درک مطلب آیلتس آزموده می‌شوند؟ این یک آزمون درک مطلب در یک زمینه دانشگاهی عمومی است. متون استفاده‌شده و مهارت‌های آزموده شده بایستی منعکس‌کننده نیازهای زبانی موردهدف دانشجوی کارشناسی و دانشجوی آموزش عالی، بدون هیچگونه تعصب له یا علیه دانشجویان رشته خاصی باشد.

نمونه از IELTS Reading

 

باجزئیات خواندنِ بخش درک مطلب آیلتس

خواندن با جزییات (reading for details) چیست؟ وقتی بخش درک مطلب آیلتس را باجزییات می‌خوانیم، هر کلمه در متن را میخوانیم و بادقت به معنی هر جمله فکر می‌کنیم معمولاً در بخش درک مطلب امتحان آیلتس آکادمیک لازم است که قسمت‌هایی از متن را برای دادن پاسخ صحیح به سوال با جزییات بخوانیم. معمولاً داوطلب باید ابتدا متن را سطحی بررسی کند و بخواند، و وقتی قسمت مربوطه را پیدا کرد، با جزییات بخواند.

با جزئیات خواندن بخش درک مطلب آیلتس

چگونه متون را می‌خوانیم؟ در زندگی روزمره از روشها و راه‌های مختلفی برای خواندن متون مختلف استفاده می‌کنیم. گاهی برای فهمیدن معانی کلی، سطحی می‌خوانیم و برای پیداکردن نکات خاصی متن را بررسی می‌کنیم و به این شکل سریع می‌خوانیم. گاهی، در تلاش برای درک کامل و با جزییات متن، به‌آرامی می‌خوانیم. چگونگی خواندن ما به متن و طول و نوع آن و به هدف ما از خواندن بستگی دارد.
بخش اول درک مطلب آیلتس جنرال، بقای اجتماعی (social survival)، شامل متونی در ارتباط با بقای زبان‌شناسانه (linguistic survival) انگلیسی است و سوالات بیشتر درمورد بازیافتن و ارائه اطلاعات به‌صورت واقعیت‌های کلی هستند.
بقای تعلیمی (training survival)، بخش دوم، بر روی زمینه تعلیمی، مثلاً روی خود برنامه آموزشی یا نیازهای رفاهی، تمرکز میکند. این بخش شامل متن یا متونی با زبانی پیچیدهتر و بیانی دقیق‌تر و با جزییات بیشتر است.
بخش سوم، درک مطلب جنرال (general reading)، شامل خواندن متونی طولانی‌تر با ساختاری پیچیده‌تر ولی با تاکید بیشتر روی متون توصیفی و آموزنده و تاکید کمتر روی متون استدلالی، در زمینه‌ای عمومی و مربوط به طیف گسترده‌ای از داوطلبان است.
کدام مهارت‌های مربوط به خواندن در بخش درک مطلب آزمون آیلتس جنرال(IELTS) آزموده می‌شوند؟ در بخش درک مطلب آزمون آیلتس جنرال (IELTS) از داوطلبان انتظار می‌رود که بتوانند ازپس متونی از طیف اجتماعی و درسی، آموزشی و کاری که در زمینه‌ای که بیشتر عمومی هستند تا تخصصی، بر بیایند.

  1. چگونگی خواندن : بسیاری از دانشجویان با طریقه تطبیق‌دادن روش خواندنشان با متن و تکلیف ارائه شده، ناآشنا هستند. ممکن است، مثلاً در مدرسه، به آن‌ها آموزش داده شده باشند که هر کلمه را به‌آرامی و با‌دقت بخوانند و تا وقتی کامل متوجه نشده‌اند، در متن پیش نروند. ترک این گونه عادت‌ها مهم است. در پاراگراف‌های بعدی برخی از مهارت‌هایی که لازم است دانشجویان به‌دست بیاورند یا تمرین کنند، ذکر شده‌اند. ب
  2. پیوستگی معنایی بخش درک مطلب آیلتس: داشتن آگاهی از راه‌های مختلفی که معانی موجود در یک جمله در متن به معانی موجود در جملهای دیگر در آن متن مربوط می‌شوند، برای دانشجویان، مهم است. راه‌های مختلفی برای نمایش ارتباطات میان جملات وجود دارد، از جمله:
  • استفاده از کلمات رجوع (reference words) مثل ضمایر it, he, she, this, those, etc و استفاده از حرف تعریف (articles) (اولین اشاره ممکن است با “a”  و دومین اشاره به همان چیز با “the”  باشد.)
  • استفاده از کلماتی که به چیز مشابهی اشاره دارند، که شامل تکرار همان کلمه یا کلمه هم‌معنی آن یا کلمات هم‌دسته (class words) می‌شود.
  • استفاه از کلمات متصل‌کننده (connecting words)، مثل also, as a result, in contrast، برای نمایش ارتباط در معنی.

 

لیست conjunctions

لیست conjunctions

 

  • استفاده از کلمات جانشین (substitution words)، مثل such یا so، که جایگزین کل یک عبارت یا جمله می‌شوند.
  • حذف کلمات به این دلیل که انتظار می رود خواننده خودش متوجه شود، چون در یکی از جملات قبلی استفاده شده اند.
  1. متون بخش درک مطلب را ابتدا نخوانید: شروع خواندن یک مطلب یا متن بدون داشتن دلیل برای خواندن آن اشتباه است. همیشه پیش از شروع خواندن یک متن، دلیلی برای آن داشته باشید. داشتن یک نقشه منطقی پیش از خواندن متون درک مطلب الزامی است.
  2. متن را با ترتیبی منطقی بخوانید.
  3. خواندن لغت‌نامه را فراموش نکنید: دیکشنری انگلیسی، درصورت موجود‌بودن، به داوطلب کمک می‌کند معنی عبارات ناآشنا را بفهمد و در نتیجه کمک می‌کند درک بهتری از متون داشته باشد.
  4. سریع و دقیق به سوالات پاسخ دهید. اگر نمی‌توانید سریعاً به یک سوال پاسخ دهید، از آن سوال بگذرید و بعداً به آن بازگردید.
  5. با توجه به اینکه متون طولانی هستند، لازم نیست آن‌ها را با جزییات بخوانید. متون را سطحی بخوانید و بررسی کنید تا اطلاعات مناسب را بیابید.
  6. سطح امتحان، متون، و تکالیف با پیشروی بیشتر، سخت‌تر می‌شود. پس، سوالات ابتدایی را تا جایی که می‌توانید سریع پاسخ دهید، تا بتوانید وقت بیشتری برای سوالات دشوار اختصاص دهید.
  7. تقریباً یک و نیم دقیقه وقت برای هر سوال دارید.
  8. اگر مثلاً از هفت سوال فقط سه سوال را توانستید پاسخ دهید، دچار اضطراب نشوید. دوباره و دوباره سوالات را بخوانید، ولی سریع.
  9. وقتی یک متن را تمام کردید، پاسخ‌هایتان را بررسی کنید و تلاش کنید قسمت‌های باقی مانده را کامل کنید. به‌طور کلی، ترتیب سوالات مطابق ترتیب اطلاعات در متن است. اما ممکن است سوالات یک قسمت با قسمت دیگر اشتراکاتی داشته باشند و درنتیجه ممکن است درهم آمیختگی ایجاد شود.
  10. سوالات معمولاً بیان مفهومی مشابه با کلماتی متفاوت هستند، پس به‌جای همان کلمات، در متن به‌دنبال معانی بگردید.
  11. برخی از انواع سوالات برای ارزیابی اینکه چگونه میتوانید از پس اطلاعات جزئی و معانی کلی بر بیایید استفاده می‌شوند. مثلاً، یک سوال چند گزینه‌ای می‌تواند هم جزئیات و هم درک کلی از یک متن را ارزیابی کند.

نمونه ای از سوالات چندگزینه ای (Multiple Choice Questions)

نمونهای از سوالات چندگزینه ای (Multiple Choice Questions)

 

  1. سوالات دانش انگلیسی شما را ارزیابی نمی‌کنند، بلکه توانایی شما در استفاده از انگلیسی را ارزیابی می‌کنند. این امتحان ارزیابی می‌کند آی‌ا میتوانید با استفاده از دانش انگلیسی خود از پس یک متن مکتوب انگلیسی بربیایید.
  2. دستورالعمل‌ها را بادقت بخوانید. دستورالعمل‌ها به شما می‌گویند کجا پاسخ‌ها را بیابید، چه کار باید بکنید، چه نوع پاسخی مطلوب است، و چند کلمه لازم است بنویسید. دستورالعمل‌ها همچنین مشخص می‌کنند که آیا یک گزینه می‌تواند بیشتر از یک بار مورداستفاده قرار بگیرد یا نه، و یادآوری میکنند که پاسخ‌هایتان را به پاسخ‌نامه منتقل کنید.

دستورالعمل های سوال – Instructions

دستورالعمل های سوال – Instructions

 

  1. به‌یاد داشته باشید که در بعضی از انواع سوالات، ترتیب سوالات مطابق ترتیب اطلاعات در متن است.
  2. به‌یاد داشته باشید که همه سوالات را بادقت بخوانید.
  3. بررسی‌کردن کلمات کلیدی (key words) در متون مرتبط را تمرین کنید. همچنین می‌توانید با بررسی‌کردن به‌دنبال نقل بیانِ (paraphrase) کلمات کلیدی تمرین کنید.

بررسی کردن کلمات کلیدی (key words) در متون مرتبط

  1. بهیاد داشته باشید که اکثر سوالاتی که نیاز به نوشتن کلمات یا اعداد دارند، مثل سوالاتی که نیاز به پاسخ کوتاه دارند، پاسخ‌ها باید از لحاظ دستورزبان و املا صحیح باشند. دقت در املا و شکل کلمه بسیار مهم است و برای املای اشتباه نمره کاسته خواهد شد.
  2. از اطلاعات داده شده در یادداشت‌ها، جدول‌ها، نمودار‌ها، نمودارهای جریان (flow-charts)  و مثال‌ها برای پیشبینی نوع اطلاعات مطلوب سوال استفاده کنید.

نوع سوال: flow chart

  1. در فعالیت‌های کلاسی درمورد اطلاعات موردنیاز برای پاسخ‌دادن به انواع سوالاتی که ممکن است در آزمون با آن‌ها برخورد کنید، بحث کنید.
  2. علاوه بر توجه‌کردن به کلمات کلیدی (keywords) در سوال، هنگام خواندن زیر کلمات کلیدی و عبارات (phrases) خط بکشید.
  3. با کمک لغات هم‌معنی (synonyms) و کلمات خلاصه‌کننده (summary words) و… تمرین کنیداین به شما کمک میکند که محل اطلاعات را در حافظه مشخص کنید.

تمرین paraphrasing در ریدینگ آیلتس

  1. راه های مختلف بیان یک موضوع در متن را تمرین کنید.
  2. مهارت های خواندن، از جمله سطحی خواندن و بررسی کردن متن برای اطلاعات موجود در آن، را تمرین کنید.

 

خلاقیت در مطالعه ریدینگ آیلتس

  1. بعضی از دانشجویان فکر می‌کنند فقط تمرین به‌صورت امتحان‌دادن کمک می‌کند، و می‌خواهند پشت‌سر هم امتحان بدهند. این کار می‌تواند انگیزه را از بین ببرد، چون پیشرفت سریعی که انتظار دارند اتفاق نخواهد افتاد. برای تمرین باید زیاد بخوانید. مثلاً روزنامه‌ها، نشریات، مجله‌ها و کتاب‌ها را بخوانید و از محتوای این منابع برای امتحان استفاده کنید.
  1. از انواع مختلف متون و روش درست برخورد با آن‌ها آگاه باشید. تمامی انواع سوالات بخش درک مطلب آیلتس آکادمیک را تمرین کنید. در کلاس روی تفاوت‌های انواع سوالات و مهارت‌هایی که در هر کدام آزموده می‌شوند وقت بگذارید و بحث کنید.
  2. باید متوجه باشید که بیش از یک روش برای خواندن متون وجود دارد. بعضی از دانشجویان فکر می‌کنند باید همه متون را به آرامی و بادقت بخوانند و زیر تمامی کلماتی که نمی‌شناسند خط بکشند و در همان قسمت متن متوقف شوند تا روی آن فکر کنند. به‌یاد داشته باشید که هدف اصلی در امتحان پیدا‌کردن پاسخ سوالات است. لازم نیست هنگام امتحان همان‌طور بخوانید که هنگام حفظ‌کردن میخوانید. باید سعی کنید که وجود کلمات ناآشنا باعث نگرانی شما نشود، و باید حدس‌زدن کلمات با استفاده از متن را تمرین کنید. سعی کنید معنی همه کلماتی ناآشنا را در لغت نامه بررسی نکنید.

مطمئن شوید که همه دستور العمل ها را می خوانید: بعضی از انواع سوالات، اشکال مختلفی دارند. و اگر مطلوب سوال را با دقت نخوانید، ممکن است اشتباه کنید.

 

  1. باید در طول امتحان حواستان به محدودیت های زمانی باشد، و به جای صرف وقت زیاد روی سوالی که پاسخش را نمیتوانید پیدا کنید باید سراغ سوالات بعدی بروید.
  1. از خطرات تکیه‌کردن به‌دنبال کلمات مشابه سوال در متن گشتن، آگاه باشید: با نقل بیان‌ها (paraphrases) و به دنبال نقل‌بیان ها گشتن در متن تمرین کنید.
  2. به‌یاد داشته باشید در سوالاتی که اطلاعات به‌ترتیب در متن آمده‌اند، نیازی نیست برای هر سوال به ابتدای متن بروید.
  3. وقتی می‌خواهید کلمه یا کلماتی را از متن به پاسخنامه منتقل کنید مراقب باشید. اگر اشتباه بنویسید از نمره کاسته خواهد شد.

استفاده از پاسخنامه را تمرین کنید.

  1. حتماً استفاده از پاسخنامه را تمرین کنید.
  2. اگر تعداد کلمات پاسخ از محدوده معین بیشتر باشد، پاسخ اشتباه حساب می‌شود.
  3. تمامی کلماتی که داوطلبان برای پاسخ به سوالات نیاز دارند در متن آمده‌اند، درنتیجه باید با دقت پاسخ‌ها را به پاسخنامه منتقل کنند. داوطلبان باید بدانند که املا یا دستورزبان نامناسب، اشتباه تلقی خواهد شد.
  4. تعداد حداکثر کلمات را به‌یاد داشته باشید.
  5. معنی کلماتی که نمیدانید را از متن حدس بزنید.
  6. نوشتن پاسخ‌ها در پاسخنامه همزمان با خواندن متن بسیار مهم است. اگر این کار را نکنید ممکن است در 60 دقیقه زمان داده شده خواندن متن را تمام کنید، درحالی که هنوز هیچ پاسخی در پاسخنامه وارد نکرده‌اید.

تماس با تیم کارشناسان زبان ها و آیلتس دید

برای اطلاعات تکمیلی از ورکشاپ های حرفه ای ریدینگ آیلتس ، می توانید با شماره زیر تماس بگیرید:

 02122040877